Poradnik
Przydatne informacje dla każdego kierowcy

1. Nasze metody weryfikacji samochodu
Decydując się na zakup samochodu na zamówienie, należy pamiętać, że jest to samochód używany, dlatego może nosić ślady użytkowania i wymagać niewielkiej naprawy. Najważniejsze jest jednak, aby odróżnić drobne usterki związane z codzienną pracą auta, od jego poważnych wad technicznych. Oprócz tego czy samochód jest sprawny oraz jego stanu wizualnego, liczy się także to w jakiej sytuacji prawnej się znajduje.
Jako doświadczona firma w tej branży sprawdzamy dokładnie każdy sprowadzany samochód, aby zakup używanego auta z zagranicy był maksymalnie bezpieczny i komfortowy.
Poznaj główne zagrożenia, które mogą wystąpić w procesie sprowadzania samochodu.
ZAGROŻENIA
2. Stan techniczny
Podstawowym aspektem, na który trzeba zwrócić szczególną uwagę podczas sprowadzania samochodu jest jego stan techniczny. Decydując się na zakup używanego samochodu, należy zwrócić uwagę na najczęściej występujące wady techniczne:
Silniki benzynowe:
- uszkodzenie czujników: położenia wału korbowego, położenia wałków rozrządu, spalania stukowego, masy powietrza zwanego powszechnie przepływomierzem oraz sondy lambda. Tego typu usterki mogą skutkować: zaświeceniem się kontrolki silnika, spadkiem mocy, podwyższonym spalaniem, a w niektórych autach nawet zgaśnięciem silnika i koniecznością odholowania samochodu do mechanika na lawecie.
- uszkodzenie cewek zapłonowych – objawiające się nierówną pracą silnika na biegu jałowym, spadkiem mocy, zapaleniem się kontrolki silnika, a także problemami z uruchomieniem jednostki napędowej.
- awaria przepustnicy lub czujnika odpowiedzialny za jej położenie; objawy - szarpanie podczas przyśpieszania, utrzymywanie wysokich obrotów przez dłuższą chwilę po odjęciu nogi z gazu oraz gaśnięcie silnika podczas ruszania.
Silniki diesla:
- defekt lub nadmierne zużycie turbosprężarki,
- problemy z filtrem cząstek stałych (DPF, FAP itp.),
- wtryskiwacze,
- recyrkulacja spalin, układ EGR,
- koło dwumasowe sprzęgła,
- pompy paliwowe.
Układ zawieszenia:
- Amortyzator – element odpowiadający za stabilne pokonywanie przez auta nierówności. Najczęstsze awarie amortyzatorów to wybicie oleju bądź gazu wypełniającego jego środek. Zużycie amortyzatorów najczęściej objawia się pływaniem auta na nierównościach. Zazwyczaj amortyzator wytrzymuje ok. 80 tys. km.
- Sworzeń – to element łączący wahacz ze zwrotnicą. W czasie jazdy pracuje cały czas. Najbardziej szkodliwe jest dla niego pokonywanie nierówności na długim odcinku drogi, niezależnie od tego, czy samochód jedzie prosto, czy skręca.
- Końcówka drążka kierowniczego – odpowiada za połączenie zwrotnicy z przekładnią kierowniczą. Najbardziej szkodliwe jest dla niej pokonywanie dziur podczas skrętu.
- Łącznik stabilizatora – położony między kolumną McPhersona, a drążkiem stabilizatora. Najgorzej znosi jazdę po dziurach w czasie skrętów i zawracania.
- Wahacz – to główna część, w którą montowane są tulejki i sworznie.
UWAGA!
Generalnie, niepokoić powinny zmiany w jego prowadzeniu, stukanie, czy właśnie uczucie pływania na nierównościach. Poniżej bardziej szczegółowy opis usterek jego poszczególnych elementów:
3. Historia wypadkowa
Kolejnym bardzo istotnym aspektem przed sprowadzeniem samochodu używanego, jest sprawdzenie jego stanu pod względem historii wypadkowej. Nikt z kupujących nie chcialby stać się właścicielem auta z jakąkolwiek historią wypadkową, jednak zdarzają się nieuczciwi sprzedawcy, którzy starają się ukryć przeszłość auta. Należy zaznaczyć ze nie wszystkie ślady naprawy samochodu świadczą o tym, że samochód miał wypadek. Jednakże tylko doświadczony ekspert w dziedzinie motoryzacji jest w stanie odróżnić niuanse, które świadczą o niegroźnych naprawach od poważnych remontów, które dyskwalifikują auto do zakupu. Bardzo często samochody mają pomalowane i odświeżone niektóre z elementów karoserii, a poza tymi naprawami nie miały żadnych poważniejszych uszkodzeń. Ważnym jest aby umieć odróżnić te przypadki. Bazując na bogatym doświadczeniu oraz przeprowadzonej ekspertyzie auta, zapewniamy Państwu pełną informację na temat sprowadzanego samochodu i jego historii.
W pierwszej kolejności sprawdzamy samochód we wszystkich dostępnych bazach danych, dzięki czemu już na początku możemy odrzucić oferty samochodów z poważnymi uszkodzeniami. Samochody sprawdzamy m. in. na bazie:
- historii europejskich ubezpieczalni,
- dekoderów VIN z historią wypadkową,
- historii napraw w ASO,
- archiwalnych ofert uszkodzonych samochodów.
Kolejnym etapem weryfikacji auta jest ekspertyza naszego rzeczoznawcy wykonywana manualnie i za pomocą przyrządów pomiarowych:
- Pomiar powłoki lakierniczej za pomocą miernika oraz na bazie obserwacji rzeczoznawcy, pozwalająca wychwycić szczegóły takie jak zamalowany kurz czy odcięcia po taśmach ochronnych
- Diagnostyka podwozia i nadwozia – wyszukiwanie wszelkich śladów napraw, obserwacje przy użyciu latarki i wprawnego oka rzeczoznawcy
- Wykrycie napraw blacharskich – szczegółowe oględziny wszystkich elementów nadwozia, które potencjalnie mogły zostać wspawane, również w miejscach ukrytych pod tapicerką auta
- Pomiary elementów zawieszenia, mierzenie na ramie - W przypadku uzasadnionych podejrzeń, co do symetrii samochodu, używa się specjalistycznego laserowego dalmierza i mierzy odległości pomiędzy osiami auta. Najlepszym sposobem w przypadku drogich aut jest zmierzenie auta na ramie.
- Poszukiwanie drobnych elementów, które mogą wskazywać na naprawę powypadkową - często zakład naprawczy aby ograniczyć koszty, naprawia lub nie wymienia mniejszych części, dlatego należy zwracać uwagę na elementy takie jak nagniecione chłodnice, mocowania lamp, pęknięty kokpit itd.
4. Historia serwisowa
Regularnie prowadzony serwis samochodu ma ogromny wpływ na długą i bezproblemową eksploatację zakupionego samochodu. Dlatego bardzo ważne jest aby zweryfikować historię serwisowa pojazdu. Najważniejsze jest aby dokumenty świadczące o historii serwisowej samochodu były legalne i oryginalne.
Najczęściej spotykanymi nieprawidłowościami związanymi z historią serwisową są:
- Przebieg cofnięty do stanu pasującego do wpisów w książce serwisowej. Dziura serwisowa,
- Sfałszowana książka serwisowa
- Podrabiane pieczątki
- Nieprawidłowe lub słabej jakości części zamienne,
- Nieregularne wymiany oleju i filtrów.
W pierwszej kolejności sprawdzamy wpisy w książkach serwisowych kontrolując bazy danych i telefonując do wybranych serwisów w kraju pochodzenia samochodu. Często wystarczająca jest wizyta w autoryzowanej stacji diagnostycznej w Polsce i sprawdzenie auta na podstawie numeru VIN.
Podczas oględzin samochodu u sprzedawcy, nasi pracownicy są w stanie wykryć większość z nieprawidłowości, dzięki czemu zakup samochodu we współpracy z naszą firmą to gwarancja rzetelności i bezpieczeństwa. Podczas weryfikacji auta przede wszystkim korzystamy z naszego doświadczenia, potwierdzające nasze przypuszczenia specjalistycznym sprzętem. Narzędziem służącym do weryfikowania przebiegu aut z zagranicy i Polski, jest specjalistyczny komputer diagnostyczny. Często sprzedawcy dokonują korekty licznika, nie pamiętając że przebieg może być też zapisany w sterownikach poszczególnych zespołów części, takich jak: skrzynia biegów, silnik, radio.
Co możemy sprawdzić w poszczególnych serwisach wg redaktorów Fakt:
- Alfa Romeo - W przypadku Alfy informacji będzie niewiele: data produkcji, fabryczne wyposażenie. Jeśli wiemy, gdzie auto było serwisowane, można się udać do odpowiedniego warsztatu i tam uzyskać więcej informacji.
- Audi - Baza może być niepełna (auta serwisowane we Włoszech i Francji), jednak w przypadku innych krajów UE jest dobrze: w sieci zapisywane są wizyty w autoryzowanym warsztacie, dostępna będzie nawet lista wymienionych części.
- BMW - Autoryzowane serwisy mają dostęp do kompletnej historii aut serwisowanych w Polsce i Niemczech, gorzej jest w przypadku Belgii czy Francji. Przy podawaniu danych musi być obecny aktualny właściciel samochodu.
- CITROEN - Dowiemy się, co było naprawiane na gwarancji, w jakim kraju i przy jakim przebiegu, czy dla danego modelu ogłoszono akcje serwisowe i czy "nasze" auto zostało im poddane. Nie dowiemy się, co i kiedy naprawiano po upływie gwarancji.
- FIAT - Naprawy gwarancyjne i akcje serwisowe, a także fabryczna kompletacja samochodu - to wszystko, czego dowiemy się w autoryzowanym serwisie. Resztę informacji uzyskamy tylko w warsztacie, który naprawiał auto.
- FORD - Stacja serwisowa, która obsługuje dane auto, przechowuje informacje na temat wszystkich wykonywanych napraw, łącznie z wymienionymi częściami. Inne serwisy mają dane tylko na temat przeglądów i napraw gwarancyjnych.
- HONDA - Europejska, a nawet krajowa sieć właściwie nie istnieje. Szczegółowych informacji (łącznie z uwagami klienta oddającego samochód do serwisu) można szukać tylko w stacji, która naprawiała dany pojazd.
- KIA - Ta sama sytuacja, co w przypadku Hondy: na podstawie książeczki obsługi lub zeznań właściciela możemy zlokalizować warsztat, gdzie auto było naprawiane, i tam pytać o jego przeszłość. Sieć informacyjna nie istnieje.
- MERCEDES - Szczegółowe informacje o samochodzie (także dotyczące samochodów zabytkowych) można otrzymać korespondencyjnie. Niezbędne dane kontaktowe i proceduralne znajdziemy na www. mercedes-benz.pl/homologacje.
- NISSAN - Europejskiej bazy danych nie ma, a w serwisie, który naprawiał auto, znając numer VIN, dowiemy się, co naprawiano i kiedy. W przypadku aut sprowadzonych można wysłać do zagranicznego serwisu pytanie e-mailem.
- OPEL - Nie ma ani europejskiej, ani krajowej bazy danych. Informacji udzielają wyłącznie warsztaty, które znają dany egzemplarz. Musimy złożyć wniosek o podanie historii auta, odpowiedź dostaniemy w ciągu 5 dni.
- SAAB - Polska centrala Saaba radzi, aby w przypadku samochodów sprowadzanych zadawać pytania konkretnym warsztatom np. za pośrednictwem poczty elektronicznej. W Polsce działamy tak samo albo zgłaszamy się do serwisu osobiście.
- SKODA - Właściciel dysponujący dowodem rejestracyjnym ma prawo zgłosić się do serwisu naprawiającego dany egzemplarz Skody i poznać historię pojazdu zapisaną w rejestrach warsztatu. Krajowej bazy danych brak.
- SUBARU - Może się zdarzyć, że w autoryzowanym serwisie nie dowiemy się niczego nawet na temat aut pochodzących z polskiej sieci dilerskiej. Lepiej jest w przypadku Subaru sprowadzanych z USA: z pomocą przychodzi Carfax.com.
- TOYOTA - Firma dysponuje ogólnopolską bazą danych, co pozwala nam dowiedzieć się wszystkiego o samochodach pochodzących z krajowej sieci dilerskiej. Do poznania warsztatowej historii auta uprawniony jest aktualny właściciel.
- VOLKSWAGEN - Istniejąca od prawie 3 lat europejska baza danych pozwala sprawdzić przeszłość aut, także pochodzących z prywatnego importu. Przypadki wykrycia w ten sposób "kręcenia' licznika nie należą do odosobnionych.
5. Zagrożenia podatkowe i prawne
Przy zakupie sprowadzonego samochodu używanego, nabywca powinien zwrócić uwagę również na jego stan prawny i ciążące na przedmiocie sprzedaży jakim jest auto, obciążenia podatkowe.
Do najczęstszych przypadków, z jakimi możemy się spotkać podczas sprowadzania aut na zamówienie należą:
- Na samochodzie ciąży niezapłacony podatek VAT - Auto zostało sprzedane w cenie netto, a kupujący nie uiścił podatku VAT. Zgodnie z przepisami prawa w tym momencie samochód pozostaje przedmiotem przestępstwa karno-skarbowego. Po identyfikacji nabywcy w bazie samochodów zarejestrowanych (CEPIK) odpowiedni Urząd Skarbowy zgłosi się do aktualnego posiadacza celem pobrania zaległego VAT wraz z ustawowymi odsetkami.
- Zastaw komorniczy na pojeździe - Komornik ustanawia zastaw na poczet postępowania. Wnosi do Sądu lub Centralnego Rejestru Zastawów w danym kraju adnotacje o prawie do dysponowania autem. Nabywca pomimo zapłaty za samochód nie jest jego faktycznym właścicielem.
- Zastaw z tytułu kredytu bankowego - Kredyty samochodowe do pewnej kwoty nie wymagają adnotacji w dowodzie rejestracyjnym. Jednak w umowie kredytowej często są wpisane jako zabezpieczenie. Analogiczna sytuacja, jak w przypadku zastawu komorniczego.
- Nie prawidłowo zakończone ubezpieczenie OC - Poprzedni posiadacz samochodu w momencie sprzedaży powinien samodzielnie lub za pomocą pośrednika zamknąć ubezpieczenie. W innym przypadku może dochodzić do nieporozumień i ubezpieczenie może być kontynuowane przez nowego nabywcę.
- Wymeldowanie w kraju pochodzenia - Samochód nie jest wymeldowany w kraju pochodzenia. Oznacza to, że nadal naliczany jest za niego podatek.
- Niezapłacone mandaty - Jeżeli samochód został przerejestrowany na nowego nabywcę, a tablice nie zostały zmienione, manaty będą docierać do nowego nabywcy.
- Obowiązkowy podatek PTC (w przypadku zakupu od osoby prywatnej) - Transakcja sprzedaży pomiędzy dwoma podmiotami prywatnymi jest opodatkowana 2% podatkiem od czynności cywilno-prawnych.
- Samochód po poważnych kolizjach przeznaczony do zniszczenia lub sprzedaży na części - Do bardzo częstych przypadków należy sprzedaż samochodu nie nadającego się do naprawy. Niektóre kraje uznają samochody po poważnej kolizji np. z przekoszoną ramą za złom. Samochody takie są bardzo tanie i nadają się jedynie do rozbiórki na niektóre części. Niestety często takie auta trafiają do powtórnej sprzedaży.
- Przebite numery samochodu, sklonowanie numerów fabrycznych z innego samochodu - częsta praktyka złodziei samochodów. Osoby takie wyszukują na rynku samochody, które są identyczne z tymi które chcą sklonować.
Zlecając nam usługę sprowadzenia samochodu, przenosisz ryzyko związane z zakupem na ekspertów z doświadczeniem w dziedzinie motoryzacji.